Producent suplementu Chela Mag B6 wezwany do wyjaśnień

Chela Mag B6 opinie

Czyżby nadchodził koniec samowolki reklam farmaceutycznych? Obecnie ponad połowa reklam w radiu i telewizji to leki, suplementy lub wyroby medyczne. Konsumenta najłatwiej jest zainteresować preparatami aptecznymi, przecież zgodnie z powiedzeniem „na zdrowiu się nie oszczędza”.

Reklamując suplement diety Chela Mag B6, firma Olimp Laboratories mogła wprowadzić konsumentów w błąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (skrót: UOKiK) zakwestionował treść reklamy radiowej emitowanej w latach 2015-2016. Mogła ona wprowadzać pacjentów w błąd, ponieważ:

1. zostały w niej użyte sformułowania, że preparat jest „najczęściej polecanym przez farmaceutów magnezem na rynku” i „najczęściej polecanym preparatem magnezowym w Polsce”. Producent nie wskazywał w reklamie podstawy tych twierdzeń, to znaczy – nie podawał informacji o przeprowadzanych badaniach,
2. odwoływała się do autorytetu zawodowego farmaceuty, podczas gdy w reklamie występowała jedynie aktorka wcielająca się w farmaceutę. Osoba ta spośród wszystkich preparatów magnezowych polecała wyłącznie Chela Mag B6, co mogło błędnie sugerować pacjentom, że mamy do czynienia z lekiem a nie suplementem diety,
3. na stronie internetowej www.chelamagb6.pl, która była wymieniana w reklamie, widniało sformułowanie „Farmaceuci uznali produkt za najbardziej godny polecenia pacjentom”. Zderzając to stwierdzenie z rzeczywistością okazało się, że podczas badania opinii farmaceutów, wskazywali oni dowolną ilość preparatów magnezowych, które zamierzają polecać. Nie wskazywali jednego preparatu, który według nich jest najbardziej godny polecenia.

W związku z tymi uchybieniami Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmę Olimp zobowiązania:
• emitowania w dużych rozgłośniach radiowych przez okres 2 tygodni w godzinach 10:00-18:00 co najmniej 80 razy komunikatu o następującej treści:

„Olimp Laboratories oświadcza, że reklama radiowa suplementu diety Chela Mag B6 emitowana w latach 2015-2016 mogła wprowadzić niektórych konsumentów w błąd. W reklamie nie występowała farmaceutka. Polecenie suplementu diety Chela Mag B6 zostało oparte o wyniki badania ankietowego przeprowadzonego w 2015 roku wśród farmaceutów w całej Polsce. Szczegóły badania i treść decyzji prezesa UOKiK na www.chelamagb6.pl”

• opublikowania na stronach www.chelamagb6.pl i www.olimp-labs.pl decyzji UOKiK na okres 3 miesięcy.

Firma Olimp Laboratories próbowała odpierać dezaprobatę UOKiK twierdząc, że w polskim prawie nie ma obowiązku podawania danych źródłowych w reklamach suplementów diety. Firma podała w reklamie adres strony internetowej Chela Mag B6 i tam należało na własną rękę szukać informacji o badaniach. Co więcej, firma sugerowała także błędną interpretację postaci farmaceutki (w rzeczywistości aktorki) w kontekście całej reklamy, gdyż „należało fragment o rekomendacji (…) skojarzyć z reklamami konkurencyjnych preparatów, które rzeczywiście odwołują się do autorytetu farmaceuty”. Na koniec, w ocenie firmy sformułowanie „produkt najbardziej godny polecenia” było synonimem hasła „najczęściej polecany”.

Dlaczego warto uważać na reklamy?

Skonstruowanie reklamy mogło zrobić z aktorki farmaceutkę.
Z produktu „najczęściej polecanego” suplement stał się „najbardziej godnym polecenia”.

Wyniki ankiety wśród farmaceutów

Czy wypełniając ankietę z zapytaniem o „PRODUKTY MAGNEZOWE, KTÓRE BĘDĄ PAŃSTWO NAJCZĘŚCIEJ POLECALI SWOIM PACJENTOM W 2015 ROKU”, którykolwiek farmaceuta domyślał się, że jeden suplement diety zostanie ogłoszony jako „najbardziej godny polecenia?”. W to wątpię. Przypomnę, że ankieta była wielokrotnego wyboru i każdy farmaceuta mógł również dopisać swoje propozycje. Na 1 miejscu znalazł się suplement diety, natomiast miejsca 2-4 zajęły leki.

MiejsceProcent wskazańProduktFirma
172OLIMP CHELA MAG B6OLIMP LABORATORIES
269MAGLEK B6 - seriaLEK-AM
362MAGNE B6 - seriaSANOFI AVENTIS
439ASPARGINFILOFARM
533SLOW-MAG B6CURTIS HEALTHCARE
533ASPARAGINIAN EXTRAUNIPHAR
628MBEHASCO-LEK
628SLOW-MAGCURTIS HEALTHCARE
721MAGNESOL 150KRKA POLSKA
819MAGNEZ + VIT B6POLSKI LEK
915BLUMAG SKURCZ JEDYNYHASCO LEK
1013LAKTOMAG B6CHANCE
1110DOLOMITVIS
1110ZDROVIT MAGNUMNATUR PRODUKT ZDROVIT

Sądzę, że naprawdę odrobina szczęścia sprawiła, że w ankiecie pt. „PRODUKTY MAGNEZOWE, KTÓRE BĘDĄ PAŃSTWO NAJCZĘŚCIEJ POLECALI SWOIM PACJENTOM W 2015 ROKU” to suplement diety, a nie lek, znalazł się na pierwszym miejscu. Producent ten fakt wykorzystał i ogłosił Chela Mag B6 jako najbardziej godny polecenia.  

Osobiście, uważam, że wprowadzeni w błąd zostali zarówno pacjenci, jak i farmaceuci biorący udział w ankiecie. Dlaczego?
Po pierwsze: chcąc wskazać produkt jako najbardziej godny polecenia, należy to sformułowanie jasno umieścić w ankiecie, a po drugie: powinna być ona jednokrotnego wyboru.
Dopiero wtedy możemy określić produkt mianem najlepszego.

Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie
Bibliografia:
1. Decyzja Prezesa UOKiK dotycząca reklamy suplementu diety Chela Mag B6
2. Strona internetowa Chela Mag B6

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

• Mówię stanowcze NIE dla blogów parentingowych
Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie,
Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie, Chela Mag B6 opinie

  1. Iwona, farmaceutka 18 kwietnia 2017 o 20:18

    Bardzo dobrze! Nie można wywyższać suplmentu nad lek. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów mógł zagrać ostrzej, żeby producentom odechciało się nieuczciwych zagrań.

    Odpowiedz
  2. Natalia 20 kwietnia 2017 o 16:36

    Słyszałam ostatnio to sprostowanie w radiu i pomyślałam sobie, że w końcu się ktoś doczepił. Bardzo dobrze się stało, nie można w taki sposób wprowadzać konsumentów w błąd. Niestety, tak wygląda marketing wielkich firm – gra słów, niedopowiedzenia, luźna interpretacja. A tak serio, to nie mogę już słuchać reklam leków – lecą wszędzie i na okrągło, czasem aż się człowiek robi chory od samego słuchania :/

    Odpowiedz
  3. Magdalena 20 kwietnia 2017 o 18:19

    Ciekawie poruszony temat, nie mialam o tych rzeczach pojecia…

    Odpowiedz
  4. Ola / Prosteznatury.pl 20 kwietnia 2017 o 21:06

    Jedynym plusem akurat tego preparatu jest fakt, że zawiera ten dobry – przyswajalny magnez. Większymi oszustami są dla mnie producenci polecający swój preparat, jako „najlepiej przyswajalny przez organizm”, a niestety po zapoznaniu ze składem, tak nie jest 🙁

    Odpowiedz
    • Agnieszka Raczkowska 27 czerwca 2017 o 12:46

      Olu, zgadzam się z Tobą. Obecnie trzeba być bardzo oczytanym i znającym się w temacie farmaceutyków. Chwyty marketingowe bywają niesamowite.

      Odpowiedz
  5. Marta 21 kwietnia 2017 o 10:37

    Słyszałam o tej akcji… brak słów.

    Odpowiedz
  6. Daniel - medical-market-research 21 czerwca 2017 o 10:51

    Niestety to nie jest odosobniony przypadek. Większość reklam suplementów zdaje się sugerować, że mamy do czynienia z produktami leczniczymi, co jest ewidentnym wprowadzaniem klientów w błąd. Osobną kwestią jest przekonywanie o skuteczności, rekomendacjach lekarzy i farmaceutów bez jakiegokolwiek pokrycia w badaniach. A przecież wystarczyłoby nawet przeprowadzenie prostego sondażu na reprezentatywnej próbie Polaków.

    Odpowiedz
  7. Marcin/analizy-rynku.pl 14 lipca 2017 o 15:42

    Taka analiza rynku jednak trochę kosztuje, a firmy dziś szukają raczej oszczędności gdzie tylko się da. Nic więc dziwnego, że rezygnują z tego rodzaju badań o których piszesz.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *