Kiedy brać probiotyk – przed czy po jedzeniu?

kiedy brać probiotyk

Probiotyk i antybiotyk to nieodłączna para, która towarzyszy nam w sezonie infekcji. Apteczne doświadczenie mi pokazało, że pacjenci kłopoczą się głównie o to, czy zażywać probiotyk przed czy po antybiotyku. Nie wiedzą, że sam posiłek w dużym stopniu determinuje, czy kupiony probiotyk zadziała czy nie! Podczas gdy naukowcy zagranicą prześcigają się w spekulacjach, czy lepiej jest brać bakterie probiotyczne rano czy wieczorem oraz przed, w trakcie czy po jedzeniu, to w Polsce, można powiedzieć, na chwilę obecną ten temat mocno raczkuje. Oczywiście, zażywanie probiotyków w dowolnym momencie jest lepsze niż nie branie ich w ogóle, ale gdy już decydujemy się na kurację, to warto zażywać probiotyki o odpowiedniej porze. Tylko wtedy możemy wykrzesać z probiotyków jak największe korzyści zdrowotne dla naszego organizmu. Kiedy brać probiotyk – o tym w dzisiejszym artykule.

Jak przyjmować probiotyk, aby uniknąć żrącego środowiska żołądka?

Większość bakterii probiotycznych jest aktywna i skuteczna w dolnych partiach układu pokarmowego. Aby dostać się do jelit, dobre bakterie muszą przetrwać żrące środowisko Twojego żołądka, którego funkcją jest nie tylko trawienie pokarmów, ale także ochrona ciała przed dostaniem się do niego chorobotwórczych mikroorganizmów. Tak więc kwas solny zawarty w żołądku niszczy zarówno złe, jak i dobre bakterie przyjmowane z pożywieniem. Jak ochronić dobre bakterie probiotyczne, aby w jak największym stopniu dostały się do jelit?

Naukowcy opisują kwas żołądkowy pod kątem pH w żołądku, gdzie wartość 7 jest neutralna, a niższe liczby oznaczają odczyn kwaśny. Twój żołądek na czczo ma pH wynoszące 1,7. Po spożyciu pokarmów staje się mniej kwaśny (pH=6,7), jednakże wprowadzenie pokarmu aktywuje procesy trawienne (pH spada), które mogą zaszkodzić probiotykom. Jak możesz się domyślić, naprawdę jest sporym wyzwaniem, aby oszacować, kiedy jest najlepszy moment na zażywanie preparatów probiotycznych.

Kiedy brać probiotyk? O wpływie posiłku na przeżywalność dobrych bakterii

Niestety, obecnie jest mało badań porównujących korzyści płynące z przyjmowania probiotyków z jedzeniem lub bez jedzenia lub w różnych porach dnia. Dawniej ludzie przyswajali dobre bakterie w sposób tradycyjny – z kefirów lub kiszonej kapusty. Kiszonki to naturalne probiotyki, które były i nadal są spożywane jako część żywności.

W związku z rozterkami, z pomocą przychodzi nam badanie z 2011 roku, gdy zespół naukowców pod nadzorem TA Tompkinsa przeanalizował wpływ czasu w odniesieniu do posiłku na przeżywalność bakterii probiotycznych. Badanie wykazało, że największe szanse na przeżycie miały bakterie podane 30 minut przed posiłkiem lub w czasie posiłku, którym były płatki owsiane z mlekiem. Spożycie probiotyku 30 minut po posiłku skutkowało w dużym stopniu wyniszczeniem kultur dobrych bakterii. Inną rzeczą, którą zauważono było to, że wchłanianie poprawiło się, gdy posiłek zawierał przynajmniej 1% tłuszczu, dlatego sugeruje się stosowanie probiotyków z posiłkiem lub przekąską. Nie powinno nas to dziwić, ponieważ bakterie probiotyczne są żywymi organizmami, które podobnie jak człowiek – do prawidłowego funkcjonowania potrzebują wartości odżywczych. Posiłek z niewielką zawartością tłuszczu daje lepszy rezultat niż popicie probiotyku samą wodą lub sokiem jabłkowym.

Jak przyjmować probiotyk – najważniejsze informacje

  • Przyjmuj probiotyk 30 minut przed lub razem z posiłkiem, który chroni bakterie przed żrącym działaniem kwasu żołądkowego.
  • Zwróć uwagę na rodzaj spożywanej żywności. Przyjmowanie probiotyku z posiłkiem zawierającym odrobinę tłuszczu podnosi skuteczność probiotykoterapii.
  • Podczas zażywania probiotyku unikaj pokarmów, które są zbyt kwaśne (napoje bezalkoholowe i soki) lub zawierają alkohol. Pamiętaj także, że probiotyk nie powinien być przyjmowany z gorącymi potrawami lub napojami, ponieważ nadmierne ciepło może zabijać dobre bakterie.
  • Możesz rozważyć kupno probiotyków w specjalnych kapsułkach dojelitowych. Są one tak zaprojektowane, że rozpadają się dopiero w jelitach, dzięki czemu chronią bakterie probiotyczne w drodze do jelit.
  • Decydując się na kupno probiotyku, wybieraj preparat zawierający szczepy bakterii o udokumentowanej skuteczności: Lactobacillus rhamnosus GG lub Saccharomyces boulardii.
  • Pamiętaj o naturalnych źródłach bakterii probiotycznych, którymi są: kapusta i ogórki kiszone, kwas chlebowy, jogurty i kefiry oraz zakwas z buraków.

Serdecznie pozdrawiam,
mgr farm. Agnieszka Raczkowska


Zapisz się na Newsletter, a otrzymasz na maila hasło do strony z bezpłatnymi materiałami!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych oraz akceptuję Politykę prywatności. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę na korzystanie z Newslettera „Pułapki w Aptece”

Bibliografia:
1. Tompkins T, Mainville I, Arcand Y. The impact of meals on a probiotic during transit through a model of the human upper gastrointestinal tract. Benef Microbes. 2011;2(4):295–303. [PUBMED]
2. When is the Best Time to Take Probiotics?

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  1. paulina 2 listopada 2017 o 23:14

    staram się ograniczać antybiotyki jak tylko mogę. W sumie nie pamiętam kiedy ostatni raz coś brałam – i oby tak zostało!

    Odpowiedz
  2. Kamil 4 listopada 2017 o 09:03

    A jak mają się do tego informacje producenta o sposobie spożywania? Czy producent nie powinien przeprowadzić takich badań, które dadzą odpowiedź, kiedy wyprodukowany przez z niego preparat najlepiej przyjmować?

    Odpowiedz
    • EMi 12 listopada 2017 o 15:16

      Większość probiotyków to niestety suplementy diety które nie muszą mieć rzadnych badań tak jak leki

      Odpowiedz
  3. Justyna 4 listopada 2017 o 10:15

    Bardzo przydatny post! 🙂 Wielu moich pacjentów nie wie jak przyjmować probiotyki a tym bardziej jakie mają wybrać w aptece… Najważniejsze informacje w pigułce! Super! 🙂

    Odpowiedz
  4. Izabela 5 listopada 2017 o 12:55

    I wszystko jasne. Fajnie, że podałaś informacje DLACZEGO tak, a nie inaczej. Teraz jest możliwe do zapamiętania, bo stało się logiczne 🙂

    Odpowiedz
  5. ladymamma.pl 5 listopada 2017 o 13:23

    Antybiotyków raczej unikamy…. Choć nie zawsze się da, a probiotyk podaję dzieciom każdego dnia, bez względu na to czy są chorzy czy zdrowi.

    Odpowiedz
  6. Izabela Pycio 5 listopada 2017 o 14:52

    Ważne informacje, z którymi warto zapoznać się.

    Odpowiedz
  7. Marta 5 listopada 2017 o 19:16

    Nie miałam o tym pojęcia, że pora przyjmowania probiotyku ma tak duże znaczenie!

    Odpowiedz
  8. ekomentalnie 16 listopada 2017 o 22:33

    Antybiotyk brałam wieki temu, ale pamiętam, że mi zalecano właśnie jogurty i kiszonki, na codzień też je lubię 🙂 ciekawy wpis.

    Odpowiedz
  9. Zołza z kitką 17 listopada 2017 o 16:55

    Ja chyba nigdy priobotyku nie brałam, nawet jeśli był przepisany i kupiony – przeważnie zwyczajnie o nim zapominałam 😀

    Odpowiedz
  10. Krystyna M. 16 stycznia 2018 o 18:25

    Dziekuję za informacje – bo ja zawsze mam z tym problem: przed, po, w trakcie… I w końcu często zapominam zupełnie o probiotyku.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Agnieszka Raczkowska
Witaj

Nazywam się Agnieszka Raczkowska i jestem magistrem farmacji. Chciałabym Ci pokazać, w jaki sposób świadomie wybierać preparaty w aptece, by unikać podstawowych błędów w leczeniu. Od dzisiaj z moją pomocą zadbasz o siebie i swoich najbliższych.

zBLOGowani.pl