Co na zgagę – leki czy domowe sposoby?

co na zgagę

„Aga, ale czemu się dziwisz? Przecież lek od trucizny różni się tylko dawką” – powiedziała moja koleżanka z apteki. Zaczęłyśmy wątek o zagrożeniach płynących z przewlekłego stosowania leków na zgagę. Niektóre anglojęzyczne badania wskazują na zwiększone ryzyko raka u pacjentów codziennie przyjmujących leki hamujące wydzielanie kwasu żołądkowego, które fachowo są nazywane inhibitorami pompy protonowej. Naukowcy stwierdzili, że ryzyko jest tym większe, im wyższa jest dawka leku i czas jego stosowania – zależność dość logiczna, prawda? Spośród 63 397 przebadanych pacjentów, 153 osoby zachorowały na nowotwór żołądka. Warto podkreślić, że żadna z tych osób nie była nosicielem bakterii Helicobacter pylori. Temat wymaga dalszego zgłębiania, natomiast sugeruje się, że inhibitory pompy protonowej mogą ponad dwukrotnie zwiększać ryzyko nowotworów. Gdy przyjmujesz te leki codziennie, ryzyko może wzrasnąć aż 8-krotnie. Odsyłam Was do bibliografii, gdzie załączam oryginalne źródło o badaniach. Co na zgagę – o tym porozmawiamy w dzisiejszym artykule.

Leki na zgagę w czołówce najlepiej sprzedających się leków

Można śmiało powiedzieć, że leki na nadkwasotę żołądka przeżywają erę rozkwitu. Na tę kwaśną dolegliwość uskarża się coraz większa część społeczeństwa, o czym świadczą kolejki pacjentów po Antesteloc, Ortanol, Polprazol, Bioprazol i… mogłabym wymieniać preparaty w nieskończoność. Już na wstępie zaznaczę, że doskonale wiem, czym jest zgaga, bo borykałam się z nią w ciąży i przez jakiś czas dręczyła mojego męża. Nie dziwię się, że tak często zaglądacie do apteki, żeby ugasić palenie w przełyku. Wielu z Was boryka się ze zgagą tygodniami, a nawet latami (uwaga: wtedy należy iść do lekarza!). Jesteście niczym smok wawelski, którego gardło pali żywym ogniem.

Za Twoją zgagę prawdopodobnie odpowiada ciężkostrawna dieta

Co najpierw powinieneś zrobić, gdy Ci doskwiera zgaga? ZNALEŹĆ PRZYCZYNĘ! A przyczyn zgagi może być wiele. Często jest spowodowana ciężkim i tłustym posiłkiem, jedzeniem w pośpiechu, stresem, działaniem alkoholu i piciem kawy, zwłaszcza na pusty żołądek. Co więcej, może mieć ona związek z występującymi nietolerancjami pokarmowymi, alergiami, zaburzeniami czynnościowymi przewodu pokarmowego, chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy, a także występującą nadwagą i otyłością.

Wszystkie dolegliwości, takie jak ból żołądka czy palenie przełyku, są sygnałami od Twojego ciała, że coś mu zaszkodziło. Gdy bierzesz lek na zgagę i odpływasz w błogiej beztrosce, to wiedz, że eliminujesz objaw, a nie przyczynę swojej dolegliwości. Badania pokazały, że około 90-95% osób cierpiących na zgagę lub inne problemy przełykowe łączy wystąpienie tej dolegliwości z przyjmowaniem określonych pokarmów.

Co na zgagę? Na pewno nie tłuste żeberka! KOBIETO, ZREFLEKTUJ SIĘ!

Gdy spotykam w aptece osobę, która prosi mnie aż o TRZY opakowania leku na zgagę (a tacy zdarzają się często), to próbuję wybadać sytuację. Delikatnie wypytuję dolegliwości i nawyki żywieniowe. Sugeruję zamianę tłustych żeberek na coś lekkiego – najlepiej gotowanego. I tutaj pstryczek w stronę kobiet – to Wy przygotowujecie posiłki i rządzicie w kuchni, a krew mnie zalewa, gdy słyszę, że mimo problemów żołądkowych serwujecie mężowi jedzenie „full wypas”, po którym ma kilkugodzinną zgagę. Mówicie do mnie: „bo wie Pani, mąż nie lubi gotowanego, co mam zrobić”. A no wziąć byka za rogi i przeprowadzić kuchenną rewolucję. Grunt, to znaleźć sposoby na zgagę. Kupowanie mężowi tabletek na zgagę nie rozwiąże problemu. W Internecie możecie znaleźć przepisy na lekkie i przepyszne dietetyczne pomysły na obiad. Pamiętajcie, że zmiana nawyków żywieniowych jest podstawą!

Co na zgagę? Dieta i domowe sposoby na zgagę. Od tego powinieneś zacząć!

Powinieneś wdrożyć taką dietę, która zapobiegnie występowaniu napadów zgagi. W pisaniu tego artykułu pomogła mi mgr Justyna Lenda – dietetyk kliniczny i autorka bloga „Just Food Therapy”. Justyno, dziękuję Ci za profesjonalne podejście i cenne wskazówki dietetyczne.

Co na zgagę? VADEMECUM KUCHNI ZGAGOWICZA

Zastanawiasz się, co jest dobre na zgagę? Zachęcam Cię, abyś zastosował się do 11 niezwykle ważnych wskazówek dotyczących diety i stylu życia:

1. Niech podstawą Twojej diety na zgagę będą częste, ale niewielkie objętościowo posiłki

Porównaj swój żołądek do kuchennej miski – gdy nalejesz do niej zbyt dużo wody, to po prostu się z niej wyleje. Podobnie jest z żołądkiem. Moja rada? Nie wypełniaj żołądka po brzegi! W ciągu dnia zjadaj 5-6 małych objętościowo posiłków. Ułatwi to proces opróżniania żołądka i nie spowoduje jego przeciążenia.

2. Jesz obiad? Nie oglądaj telewizji!

Będąc w gronie osób mających problemy ze zgagą, powinieneś bardzo powoli i dokładnie przeżuwać każdy kęs dania. Spożywanym posiłkom nie powinno towarzyszyć oglądanie telewizji ani rozmowy. Stwierdzono bowiem, że sprzyja to połykaniu dużej ilości powietrza. W ten sposób może pojawić się u Ciebie puste odbijanie, a to z kolei powoduje nasilenie zgagi.

3. Zamiast smażenia, gotuj

Wprowadź niskokaloryczną i lekkostrawną dietę. Odstaw na bok smażony boczek i pieczoną karkówkę. Przestaw się na gotowane klopsiki, pulpety drobiowe w sosie koperkowym, pieczoną w folii rybę lub chudy rosół.
Praktykowanymi technikami kulinarnymi powinno być u Ciebie gotowanie, przyrządzanie potraw na parze, pieczenie i duszenie (bez wcześniejszego obsmażania).
Więcej na ten temat napisałam w artykule: Lista (pysznych) produktów zakazanych, gdy męczy Cię zgaga [PROFILAKTYKA]

4. Sprawdzaj temperaturę posiłków

Chcę Cię uczulić, że niezwykle ważna jest temperatura spożywanych posiłków! Spożywaj potrawy ciepłe – ani zbyt zimne, ani za gorące – ponieważ skrajne temperatury pobudzają motorykę żołądka i jelit. Pamiętaj, że gorące posiłki nasilają przekrwienie błony śluzowej żołądka, co może potęgować ból i stan zapalny.

5. Zrezygnuj ze „zgagotwórczych” produktów, do których zaliczamy:

Napoje gazowane. Napoje bąbelkowe niekorzystnie zwiększają ciśnienie w żołądku, dlatego zastąp je niegazowaną wodą mineralną. Wszelkie napoje wypijaj 30 minut przed lub po posiłku. Unikniesz dzięki temu rozrzedzenia soków i enzymów trawiennych oraz zapobiegniesz zaleganiu pokarmu w żołądku. Zwracaj uwagę na to, co i kiedy pijesz.

Kwaśne i ostre pokarmy. Powszechnie wiadomo, że ostre przyprawy zwiększają wydzielanie kwasu żołądkowego, co sprzyja zaostrzeniu się objawów zgagi. Są to produkty przeciwwskazane w diecie na zgagę. Wyeliminuj mocne przyprawy, takie jak pieprz, musztarda czy chili. Jak zapewne się domyślasz – podrażniają błonę śluzową żołądka, nasilając pieczenie i ból. Zastąp je łagodnym koperkiem, bazylią, cynamonem, pietruszką i majerankiem.

Niektóre warzywa i owoce. Niewskazane są dla Ciebie gruszki, wiśnie, śliwki, agrest, czereśnie suszone owoce i orzechy. Unikaj także owoców cytrusowych, do których należą pomarańcze, mandarynki i grejpfruty. Przyczyna jest dość oczywista – są one źródłem naturalnych kwasów, które zwiększają kwasowość żołądka. Owoce jedz bez skórek i pestek. Co więcej, zwracaj uwagę na to, by były świeże i jak najlepszej jakości. Unikaj także warzyw wzdymających, wśród których jest kapusta, nasiona roślin strączkowych (fasola, soja), cebula, czosnek, rzodkiew i kalarepa. Ogranicz warzywa, jak surowa cebula, por, czosnek, pomidory i rzodkiewki, gdyż stymulują wydzielanie kwasu solnego.

Chociaż lista owoców i warzyw przeciwwskazanych w diecie na zgagę wydaje się być długa, to jest mnóstwo produktów, którymi możesz się objadać i nie mieć problemów gastrycznych: gotowane jabłka, morele, awokado, banany, brzoskwinie, nektarynki, marchewka, dynia, sałata zielona, szpinak, cukinia, bakłażan, seler naciowy, buraki, ziemniaki, kalafior, brokuły, cykoria, koperek, groszek zielony oraz od czasu do czasu pomidory bez skórki i pestek, cebula gotowana lub pieczona i gotowany por.

Produkty pełnoziarniste. Zalecane pieczywo powinno być lekkie, np. pieczywo graham, sucharki, drobne kasze. Ciemne pieczywo pełnoziarniste, w początkowych etapach diety na zgagę może okazać się dla Ciebie zbyt ciężkie i nasilać przykre objawy pieczenia i palenia w żołądku.

Słodycze i desery. Ogranicz desery i słodkie przekąski. Tłuste kremy, torty, czekolada i chałwa zawierają sporą ilość tłuszczu i kakao, które mogą nasilać zgagę. Zwróć uwagę, że czekolada zawiera metyloksantyny, które rozluźniają mięśnie pomiędzy żołądkiem a przełykiem. Efekt? Swobodne manewrowanie zjedzonego pokarmu w górę przełyku. Zamiast ciasta z czekoladą zrób sobie mus z owoców dozwolonych, smaczny kisiel lub budyń.

Alkohol. Napoje wysokoprocentowe (podobnie jak czekolada) rozluźniają mięśnie wpustu żołądka. Ponadto, alkohol wykazuje właściwości kwasotwórcze. Wyjątkowych nieprzyjemności doświadczysz przy połączeniu alkoholu i tłustego posiłku przed położeniem się do łóżka. Miły wieczór może zamienić się w koszmar! Pozycja leżąca ułatwia cofanie się treści żołądka do przełyku, przez co obudzisz się w środku nocy z palącym przełykiem.

Tłuste potrawy mięsne. Zrezygnuj z tłustych mięs, tłustych serów oraz smalcu, aby nie zalegały w żołądku, gdyż w ten sposób nasilają wytwarzanie soków trawiennych. Twoja dieta powinna obfitować w produkty, które są dobrym źródłem pełnowartościowego białka, np. chude mięso (drób, cielęcina, królik), ryby z dobrego źródła, chude mleko, jogurty, jaja.

Kawa lub herbata. Odstaw na bok kawę i mocną herbatę. Rozluźniają mięśnie zwieracza przełyku, ułatwiając zarzucanie treści żołądkowej do góry. Postaraj się przerzucić na coś innego, jak na przykład rumianek albo słabo parzoną zieloną herbatę.

6. Zrezygnuj z palenia papierosów

Zrezygnuj z palenia tytoniu, ponieważ używki podrażniają zakończenia nerwów czuciowych w ścianie żołądka. Badania wykazały, że nikotyna zwiększa wydzielanie kwasu żołądkowego. Co więcej, u palaczy w trakcie kaszlu i odkrztuszania wydzieliny z dróg oddechowych dochodzi do zarzucania kwaśnej treści pokarmowej do przełyku.

7. Ogranicz po posiłku aktywność fizyczną

Ogranicz aktywność fizyczną, która wymaga częstego pochylania się i skakania. Zamiast tego podejmij spokojne ćwiczenia oraz systematyczne, długie spacery. Ważne jest również, aby odczekać minimum 2 godziny po posiłku zanim się przystąpi do ćwiczeń. Unikaj odzieży uciskającej brzuch. Po posiłku zrelaksuj się i poluzuj pasek.

8. Ogranicz stres! Gdzie się człowiek spieszy, tam się diabeł cieszy

Stres nasila wyrzut adrenaliny, która pobudza żołądek do wydzielania soków żołądkowych. Uczulam Cię, że im dłużej trwa stan zdenerwowania, tym większe prawdopodobieństwo, że możesz dorobić się wrzodów żołądka! Zdenerwowanie zaburza trawienie. Postaraj się zatem spożywać posiłki w miłej i spokojnej atmosferze.

9. Zapobiegaj zgadze w nocy

Ostatni posiłek jedz przynajmniej 2 godziny przed pójściem spać. Aby zniwelować zgagę, do snu unoś wezgłowie łóżka, dzięki czemu przełyk będzie znajdować się powyżej żołądka.

10. Zrzuć kilka kilogramów

Konsekwencją nadprogramowych kilogramów jest podniesione ciśnienie w jamie brzusznej. Dowiedziono, że nadmiar tłuszczu powoduje ucisk i nasila zarzucanie kwaśnej treści pokarmowej do przełyku.

11. Stosuj domowe sposoby na zgagę

Na zgagę pomogą Ci regularnie pite napary z rumianku i lipy, jak również prawoślaz i siemię lniane. Załagodzą one podrażnienia przełyku i będą działać powlekająco na przewód pokarmowy.

Na zgagę po posiłku świetnie sprawdzą się migdały, które neutralizują kwaśne soki żołądkowe.

Co na zgagę? Kilka słów na koniec

Zauważyłam, że pacjentom o wiele łatwiej jest wziąć leki niż zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia. Gdy wypytuję ich, co zjedli zanim pojawiła się zgaga, to wielu z nich patrzy spod byka, że im zaglądam do talerza. Ludzie nie lubią, gdy wytyka im się błędy, zwłaszcza wtedy, gdy popełniają je świadomie dzień w dzień.

Pocieszam się, że trend zdrowego odżywiania coraz głębiej zakorzenia się w mediach społecznościowych. Ludzie mają coraz większą świadomość dbania o swoje ciało, które jest maszyną, której każda komórka potrzebuje wartości odżywczych. Jedzenie może być cudowne – może dodawać energii i pieścić kubki smakowe swoim niepowtarzalnym smakiem. Z drugiej strony – może też powodować dokuczliwe dolegliwości żołądkowe, do których należy zgaga. 

Jeśli uważasz, że łykane tabletki zrekompensują skutki złej diety, to mylisz się. Zrozum, medycyna jest cudowna, gdy korzystasz z niej umiarem!

Leki na zgagę – gdy możesz, to ich unikaj

Bibliografia:
1. http://gut.bmj.com/content/early/2017/09/18/gutjnl-2017-314605
2. https://www.theguardian.com/science/2017/oct/31/acid-reflux-drug-linked-to-more-than-doubled-risk-of-stomach-cancer-study
3. https://www.thesun.co.uk/news/4814315/heartburn-pills-raise-chance-of-developing-stomach-cancer-by-eight-times/

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  1. Irmina Garaj 9 maja 2018 o 12:30

    Ja mialam zgage w pierwszej ciąży ale wszelkiego rodzaju tabletki mi nie pomagały. Musiałam przeczekać.

    Odpowiedz
  2. Marta P. 9 maja 2018 o 12:37

    O kurde, u mnie to chyba głównym problem jest ta telewizja przy posiłku!

    Odpowiedz
  3. Anita 9 maja 2018 o 12:47

    Bardzo dobre porady, muszę wypróbować następnym razem

    Odpowiedz
  4. Marta 9 maja 2018 o 15:03

    Nigdy nie bralam nic na zgage, a mialam ja tylko w ciazy, wiec i tak niewiele moglam 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Agnieszka Raczkowska
Witaj

Nazywam się Agnieszka Raczkowska i jestem magistrem farmacji. Chciałabym Ci pokazać, w jaki sposób świadomie wybierać preparaty w aptece, by unikać podstawowych błędów w leczeniu. Od dzisiaj z moją pomocą zadbasz o siebie i swoich najbliższych.

zBLOGowani.pl